Idag kostar det inte längre skjortan att låta en webbyrå bygga en hemsida åt dig. Det är dock vissa saker man måste tänka på innan man anlitar en leverantör…
Support – ingår det support minst via mejl i priset?
Att kunna få tag på din webbyrå om hemsidan ligger nere, om du måste få upp ett dokument fort innan ett viktigt möte eller råkar snubbla på tangetbordet; är oerhört viktigt. Undersök noga tider och prova gärna själv hur fort de svarar på e-post.
Pålitlighet – har webbyrån funnits tillräckligt länge?
Många kan utge sig för att vara webbdesigners, men till skillnad från frisörer så har en webbutvecklare inget fint diplom att visa upp. Anlita aldrig en webbyrå som inte har minst en anställd.
Det är ofta en bra idé att fråga en kund till webbyrån om de är nöjda med sin leverantör. De flesta webbyråer har referenser på sin egen webbplats och har de inte ens det, bör du se varningstecken.
Att anlita en bekant att bygga din hemsida kan ge ett bra pris, men kommer med stooor sannolikhet ge problem förr eller senare.
System – använder de ett erkänt system?
En hemsida som inte går att uppdatera enkelt, är inte värd pengarna. Om webbyrån skulle upplösas eller köpas upp av en annan aktör så är det oerhört viktigt vilket system de använder så näste man kan ta över utan specialkunskaper.
Anlitar du en liten webbyrå är det bäst om de använder ett erkänt system som t ex WordPress, Joomla eller Drupal. Större webbyråer har oftast ett egenutvecklat system. Begär alltid att du får ett beprövat CMS (”content management system”) till din hemsida. Då kan du även uppdatera sidan själv utan att behöva betala extraavgifter i efterhand.